Geplaatst op: 11-05-2017
Je ziet het aan de buitenkant niet altijd, maar onze fietsen staan bol van de innovatieve technieken die de fietsen sneller, sterker, lichter en comfortabeler maken. Hieronder de uitleg van alle Merida innovaties. M.O.R.E BIKE M.O.R.E. INNOVATION!
INTERNAL BLOCKSYSTEM
Een slimme, lichte en volledige interne oplossing om carbon frames te beschermen tegen beschadigingen door het stuur. Het MERIDA Internal Blocksystem zorgt er dankzij een ring om de stuurbuis en inserts in de balhoofdbuis voor dat het stuur niet door kan slaan en zo het frame kan beschadigen.
SMART ENTRY
De geperfectioneerde interne kabelloop. Smart Entry zorgt er voor dat de kabels geklemd zijn en daardoor geen extra geluid veroorzaken. Zelfs niet als het er ruig aan toe gaat. Alle ingangen zijn geschikt voor traditionele rem- en versnellingskabels, Di2 kabels en hydraulische leidingen.
INTERNAL CABLE
Een interne kabelloop is tegenwoordig niet meer weg te denken. Door de kabels door het frame te laten lopen zijn de kabels beschermd tegen water en vuil en ziet de fiets er een stuk beter uit.
DOUBLE STOP
Om hinderlijk klapperen van interne kabels tegen te gaan is het Double Stop systeem ontwikkeld. Dit zorgt er bij full-suspension mountainbikes voor dat er minder bewegingsruimte is door de kabels te klemmen op het punt waar ze uit het frame komen.
DOWN TUBE EXIT
Alleen een interne kabelloop is niet genoeg. Om het onderhoud en het vervangen van kabels makkelijk te houden is Down Tube Exit ontworpen. Hierdoor zijn via een ingang voor de bottom bracket alle interne kabels makkelijk te bereiken.
FLEX STAY
Racefietsen en hardtail mounainbikes hebben een stijve achtervork nodig om de energie zo goed mogelijk om te zetten in snelheid. Dit gaat echter ten koste van het comfort en de prestaties. Met Flex Stay zijn de staande- en liggende achterbrug van de carbon frames dusdanig gevormd zodat ze de trillingen en hobbels absorberen.
NANO MATRIX CARBON
Om onze carbon frame sterker te maken werken wij carbonvezels die worden gebonden met epoxy wat met nano deeltjes is verrijkt. Hierdoor wordt het frame 40% sterker als het gaat om impact bestendigheid.
CARBON FORK
De MERIDA carbon voorvorken bieden perfecte demping van trillingen, precisie in het stuurgedrag en stijfheid. Zowel de vork als de stuurbuis zijn van carbon, zowel voor velg- als schijfremmen.
BIO FIBER DAMPING COMPOUND
Door bio flax vezels toe te voegen aan bepaalde carbon onderdelen worden de trillingsdempende eigenschappen aanzienlijk verbeterd. Door dit toe te passen in carbon voorvorken en de carbon frames van racefietsen en mountainbikes nog comfortabeler zonder in te leveren op stijdheid en prestaties.
NACA FASTBACK PROFILE
Het NACA Fastback profiel wordt toegepast op verschillende race en mountainbike modellen. Talloze windtunnel tests hebben uitgewezen dat deze afgeplatte druppelvorm de optimaalste vorm is voor diverse framebuizen om zo de luchtweerstand aanzienlijk te verminderen.
ANTI WRINKLE SYSTEM
Carbon heeft vele voordelen ten opzichte van aluminium. Er bestaat bij het bouwen van carbon frames echter kans op vouwen en ophopingen aan de binnenkant van de buizen. AWS gaat dit tegen waardoor frames stijver, sterker en lichter worden.
X-TAPER HEADTUBE
Het beste van twee werelden. De grotere diameter aan de onderkant van de balhoofdbuis zorgt voor extra stijfheid, de kleinere bovenkant zorgt voor een lager gewicht. In combinatie met tapered stuurbuizen of passende adapters.
PROLITE 66 - TRIPLE BUTTED ALUMINIUM
Extreem licht en sterk aluminium. De tripple butted buizen zorgen voor de juiste stijfheid op de juiste plaats en maken aansprekende framevormen mogelijk. Uiteraard zonder onnodig gewicht toe te voegen!
SUPERLITE 16 ALLOY
Een aluminiumsoort die extreem dunne buiswanden mogelijk maakt zonder in te leveren op stijfheid. Perfect voor off-road gebruikt.
RACELITE 61 ALUMINIUM
Een in de luchtvaart veel gebruikte aluminiumsoort die bekendstaat om zijn lage gewicht en hoge stijfheid. Dankzij een extra warmtebehandeling worden de eigenschappen verder verbeterd waardoor het perfect is voor het produceren van stijve en lichte frames.
HYDRO FORMING SYSTEM
Het Hydro Forming System vormt aluminium buizen van binnenuit met hete olie die onder hoge druk wordt ingespoten. Samen met Prolite 6066 en Superlite 6016 aluminium zorgt dit voor high-performance aluminium frame en aansprekende looks.
TECHNO FORMING SYSTEM
Een mechanisch vormingsproces waarmee moderne framevormen kunnen worden gemaakt van Racelite 6061 aluminium. Dit geeft ook de lager geprijsde modellen aansprekend design.
SMOOTH WELDING
Smooth Welding zorgt er voor dat ook onze aluminium frames er top uit zien. Door de extra lasnaad worden de overgangen tussen de buizen vrijwel onzichtbaar en neemt de stijfheid van het frame toe.
DISC COOLER
Racefietsen met schijfremmen zijn de grootste innovatie sinds lange tijd. Omdat de achterste schijf minder gekoeld wordt door rijwind hebben wij de Disc Cooler ontwikkeld. De koelvinnen van de Disc Cooler zorgen voor een betere koeling en daardoor constante prestaties.
POST MOUNT DISC
De directe montage van de remklauw zorgt er voor dat het afstellen van de remmen eenvoudiger dan bij het International Standard systeem. Met verschillende adapters kan het systeem passend worden gemaakt voor alle diameters remschijven.
C-S POST MOUNT DISC
Bij Chain Stay Post Mount Disc zit de remklauw aan de binnenzijde van de achtervork gemonteerd. Dit maakt de achterrem minder kwetsbaar en de krachten worden beter verdeeld in het frame. Daarnaast kan de remleiding mooier worden weggewerkt in de liggende achterbrug.
RACE LINK
Het single pivot systeem wat geoptimaliseerd is voor XC gebruik, te vinden op de Ninety-Six modellen. Race Link zorgt voor een stabiel platform met een progressieve demping voor optimale prestaties bij zowel het klimmen als het dalen.
FLOAT LINK
Doordat bij Float Link de ophanging van de demper aan beide zijden kan meebewegen geeft dit het gevoel van meer veerweg dan in werkelijkheid het geval is en een perfecte respons.
DI2 READY
Elektronisch schakelen is onderhand niet enkel weggelegd voor de wereldtop. De Di2 Ready frames zijn voorbereid op de Di2 techniek en hebben een speciale zadelbuis met plaats voor de benodigde batterij.
THRU AXLE 12-148 'BOOST'
De 6mm bredere 'Boost' naven zorgen samen met de steekas voor stijvere wielen. Vooral een voordeel voor 29" en 650b+ wielen. In combinatie met een bredere bottom bracket maakt dit nog kortere chain stays mogelijk.
THRU AXLE 15-100
100 mm brede steekas met 15 mm diameter in het voorwiel zorgt voor een stijvere wielset en altijd 100% correcte montage.
THRU AXLE 12-142
142 mm brede steekas met 12 mm diameter in het achterwiel zorgt voor een stijvere wielset en altijd 100% correcte montage.
MODULAR COCKPIT
De Modular Cockpit maakt het mogelijk om op een tijdrit- of triathlonfiets de ideale positie te vinden dankzij de vele verstelmogelijkheden.
FLIP FLOP HEAD
Aero fietsen moeten optimale aerodynamische eigenschappen bieden. Je moet echter ook zelf de optimale positie kunnen aannemen. De Flip Flop Head biedt optimale verstelbaarheid van het zadel om de optimale houding te kunnen bereiken.
INTERNAL CLAMP
Net als in de Formule 1 tellen ook bij fietsen de kleinste details. De Internal Clamp is niet alleen een mooie maar vooral ook aerodynamisch weggewerkte zadelpenklem.
S-FLEX
De S-FLex zadelpen zorgt voor extra comfort op onze hardtail mountainbikes en onze racefietsen. Hierdoor kan je langer top prestaties blijven leveren.
K-MOUNT DROP OUT
Geïntegreerde montage voor een standaard op de achterbrug. Biedt tegelijkertijd optimale stijfheid voor het remmen.
F-MOUNT
Fietsen is het leukste in mooi weer. Helaas is dit niet altijd mogelijk. F-Mount maakt montage van volwaardige spatborden met beugels mogelijk.
C-MOUNT
Dankzij C-Mount is het mogelijk om een bagagedrager op je sportfiets te monteren. Zo maak je hem geschikt voor woon-werk verkeer, trektochten of een kinderzitje.
LOCKOUT
Lockout maakt het mogelijk om de voorvork en/of demper te blokkeren. Dit komt de prestaties tijdens lange klimmen ten goede en zorgt voor een snellere sprint.
REMOTE LOCKOUT
Met Remote Lockout zijn de voorvork en/of demper vanaf het stuur te blokkeren. Zo blijf je altijd volledige controle houden.
Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Postbus 799
7301 BA Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 2200
info@merida.nl
www.merida.nl
Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 1001
info@merida.nl
www.merida.nl
+31(0)55 506 6699
info@birzman.nl
www.birzman.nl
Aan verandering onderhevig; vanwege continue ontwikkeling behoudt Merida zich het recht voor om een of alle specificatie(s) en/of prijzen te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving.
Cookies zijn belangrijk voor een goede werking van Merida.nl. Om uw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op accepteren om cookies te accepteren en deze melding niet meer weer te geven, of klik op instellingen voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan onze site.